Logo A.M. SEO
SEO

Wpływ linków na pozycje strony w Google

Ten artykuł to druga część poradnika „Co wpływa na pozycje strony w Google„. W pierwszej części pisałam o optymalizacji strony on-site, czyli działaniach, jakie możesz wykonać bezpośrednio na stronie, aby zdobyć dobre pozycje w Google. Dzisiaj napiszę o jednym z działań off-site, czyli o zdobywaniu linków (odnośników) do strony.

Najważniejszy czynnik rankingowy w Google

Linki są najważniejszym czynnikiem zewnętrznym, który wpływa na pozycje Twojej strony w Google.

Dobrej jakości link, ze strony o dużym autorytcie w Google, może pomóc Twojej stronie bardzo szybko wspiąć się na wysokie miejsca w wyszukiwarce. Czasem wystarczy kilka czy kilkanaście takich linków i z niebytu Twoja strona trafi na pierwszą stronę Google.

Dwa rodzaje linków

Dla algorytmu Google, linki dzielą się na dwa rodzaje. Takie, za którymi robot Google podąża tzw. linki dofollow. Oraz te, za którymi (teoretycznie) nie podąża, czyli nofollow.

Oba rodzaje linków na stronie wyglądają tak samo, natomiast różnią się sposobem zapisu w kodzie HTML.

Link dofollow – za którym podąża robot Google, to zwykły link, który w kodzie HTML wygląda tak: <a href=”http://strona.pl”>Jakaś strona</a>

Link nofollow – za którym nie podąża robot Google, ma dodatkowy atrybut w kodzie HTML – nofollow. Wygląda tak:  <a href=”http://strona.pl” rel=”nofollow”>Jakaś strona</a>.

Google powołało do życia dodatkowy atrybut nofollow, dla właścicieli witryn, którzy chcą umieszczać na stronie linki niezwiązane tematycznie z blogiem czy stroną.

W WordPressie linki w komentarzach są automatycznie umieszczane z atrybutem nofollow, więc nie ma problemu, jeżeli osoba komentująca doda linka do swojej witryny, która jest kompletnie różna od tematyki twojej strony.

Który link lepszy: dofollow czy nofollow?

Linki bez atrybutu nofollow są najcenniejsze i to właśnie one wpływają na pozycje strony w Google.

Algorytm Google zlicza wszystkie linki, które prowadzą do strony i na podstawie ich ilości oraz jakości ustala pozycje witryny w wyszukiwarce, na konkretne słowa kluczowe.

Linki z atrybutem nofollow – teoretycznie nie powinny mieć wpływu na pozycje strony w wyszukiwarce, czyli powinny być bezwartościowe, jeżeli chodzi o pozycjonowanie. Nie jest tak w stu procentach.

Linki nofollow również warto zdobywać, ponieważ wpływają na zwiększenie zaufania do witryny, oraz na zróżnicowanie profilu linków.

Jeżeli zdobywasz tylko zwykłe linki (dofollow), dla Google może to być sygnałem, że zdobywasz je w sztuczny sposób.

Ponieważ do przeciętnej strony, linkowanej naturalnie, zawsze prowadzą dwa rodzaje linków dofollow i nofollow, podejrzane jest wszystko, co odbiega od schematu.

Anchor text linka

Anchor text linka, to tekst, który jest zawarty w kodzie HTML pomiędzy znacznikami <a></a>.

W tym przykładzie jest to wyrażenie „kliknij tutaj„: <a href=”http://strona.pl”>kliknij tutaj</a>.

Link już wstawiony na stronę, wygląda tak: kliknij tutaj.

Jeżeli zależy ci na uzyskaniu dobrych pozycji np. na frazę „dentysta warszawa” – powinieneś/powinnaś linkować do strony wykorzystując właśnie taki anchor text i jego odmiany, czyli „dentysta warszawa” „dentysta warszawa mokotów”, „dentysta na mokotowie w warszawie” itp.

Linki z anchorem nie powinny przekraczać 3-5% wszystkich linków, jeżeli przesadzisz z zastosowaniem anchor tekstu wpadniesz w filtr Google i zamiast wyżej w wynikach wyszukiwania, będziesz dużo niżej – nie wiadomo jak długo.

Linkując do strony, możesz wykorzystywać anchory takie jak:

– goły link, czyli: http://strona.pl
– tzw. generyczne anchory czyli: kliknij tutaj, kliknij, w tym miejscu
brandowe anchory, np. jeżeli nazwa twojej domeny to gabinetABC.pl – wykorzystaj również taki anchor
synonimy np.: stomatolog warszawa
i inne, które Ci przyjdą do głowy.

Profil linków musi wyglądać naturalnie w oczach algorytmu Google. Także, najlepszym sposobem na dobre linkowanie, jest naśladowanie naturalnego linkowania – z użyciem wielu niepowtarzających się anchor textów.

Dobre i złe linki

To czy link jest dobry, czy zły – zależy od tego, który mamy rok i jak bardzo ewoluował algorytm Google.

Kiedyś świetnym linkiem był link z księgi gości. Wystarczyło dodać komentarze do 200 ksiąg gości + trochę innych linków i strona szła w górę.

W tej chwili dobry link, to link ze strony, która ma zaufanie Google, czyli również posiada dobre linki z zaufanych witryn. Liczy się także wiek domeny z której linkujesz, im starsza domena, tym lepiej. Im więcej (dobrych) linków do niej prowadzi, tym lepiej.

Przykładem dobrych stron są np. strony rządowe, popularne blogi, popularne fora – takie witryny, do których ludzie linkują w sposób naturalny.

Pozyskanie linka z takiej strony podnosi w oczach algorytmu Google wartość Twojej strony. Tego typu linki są najlepsze.

Złe linki to linki z zaspamowanych forów, ksiąg gości, stron które są farmami linków (posiadają ponad 100 linków na 1 podstronie).

Darmowe sposoby pozyskiwania linków

Naturalny.

Przykład: piszesz dobry artykuł i ludzie sami do niego linkują. Sposób bardzo ciężki do zrealizowania, zwłaszcza jeżeli twoja strona jest mało znana i ma niewielu czytelników.

Dlatego dobrze jest przynajmniej trochę rozreklamować stronę np. korzystając z portali społecznościowych. Możesz umieszczać linki do strony, na grupach czy w komentarzach do postów – ale uważaj nie spamuj, bo administrator Cię zablokuje.

Inne sposoby:

Fora – możesz dodać linka w postach związanych z tematyką swojej strony
Inne blogi – zostaw wartościowy komentarz z linkiem do swojej strony
Znajomi – poproś znajomych o linka do twojej strony
Własne strony – jeżeli posiadasz inne strony internetowe, wstaw na nich linka do tej, którą pozycjonujesz
Facebook i inne portale społecznościowe – linki z portali społecznościowych mają wartość  budują zaufanie do strony.
Inne sposoby – cokolwiek przyjdzie Ci do głowy i wygląda naturalnie. Z naciskiem na naturalnie.

Gdzie nie umieszczać linków

Zdecydowanie odradzam wszelkiego rodzaju systemy wymiany linków.

Również odradzam dodawanie strony do katalogów stron. Większość z nich to czysty spam, linki z takich miejsc szkodzą zamiast pomagać.

Pressel Pages – czyli tzw. precle. Są to grupy witryn stworzone tylko po to, by umieszczać na nich linki do innych stron. Często są to bardzo słabej jakości blogi z artykułami o określonej długości (w większości nie dłuższe niż 2000 znaków), każdy artykuł z treści linkuje do pozycjonowanej strony.

Google co jakiś czas robi czystkę wśród precli, banując je, czyli wyrzucając z indeksu stron. Na dłuższą metę tego typu linki zaszkodzą Twojej stronie.

Podsumowanie

Jak widzisz, temat linkowania do strony jest dość skomplikowany, ponieważ Google cały czas zmienia swój algorytm. To co działa dzisiaj, jutro może już nie działać, dlatego dobrze śledzić Googlowe newsy i dostosowywać sposób linkowania do aktualnego algorytmu.

Podziel się tym postem:

Podobne posty

Agnieszka Mrugała
zamów bezpłatną konsultację dotyczącą twojej strony